)
Bolig

Guide til nyt badeværelse

Det er hverken nemt eller simpelt at få et nyt badeværelse. Badeværelset er nemlig det mest byggetekniske rum i hjemmet. Derfor er det vigtigt at planlægge processen, uanset om du skal have et helt nyt badeværelse, eller om det eksisterende skal renoveres.

Her får du en udførlig guide til de forskellige trin og faser i processen - med tips og vejledning undervejs. Så kommer du ud på den anden side med dit ønskede nye badeværelse uden uheldige overraskelser og ekstraomkostninger.

Planlægning

I planlægningsfasen skal du have styr på det funktionelle og æstetiske aspekt af dit nye badeværelse. I denne fase er det en god idé at finde en rådgiver, du kan læne dig op ad samt få pristilbud på diverse trin i processen. Derudover skal du få styr på regler og forsikring i forbindelse med byggeriet.

Egne overvejelser

Start processen med at gøre op med dig selv, hvad du forventer af et nyt badeværelse eller renovering. Er du i tvivl om, hvad du vil have i dit nye badeværelse, bør du enten søge rådgivning eller vente med at sætte gang i processen. Når først processen er sat i gang, er det meget dyrt at lave om i planerne. Du bør derfor gøre op med dig selv, om:

  • Hvorfor du vil have nyt eller renovere badeværelset? Er pladsen dårligt udnyttet, er der gamle installationer, eller er stilen blevet umoderne?
  • Er det nødvendigt med et nyt badeværelse, eller kan du nøjes med at udskifte installationer, bruser, badeværelsesmøbler eller andet? Eller skal der etableres endnu et badeværelse i hjemmet?
  • Hvad kan du godt lide ved det nuværende badeværelse? Hvad fungerer, og hvad fungerer ikke? Tænk på dagligdagens brug ift. indretning og opbevaringsplads.
  • Skal der være plads til flere personer på badeværelset ad gangen? Hvis ja, og der er pladsmangel, kan det være, rummet skal gøres større ved at flytte væggene, så man tager kvadratmeter fra andre rum i boligen.
  • Hvad er budgettet for det nye badeværelse? Badeværelset er ikke et billigt rum at lave om, så lav en prioritering af dine ønsker til det nye badeværelse.

Læs også: Trænger din bolig til en renovering?

Inspiration til nyt badeværelse

Den kedelige del af at få et nyt badeværelse er desværre også den vigtigste del – det praktiske. Badeværelset er typisk et af de mindste rum i boligen, så pladsen er begrænset, og der skal derfor udnyttes og indrettes med en praktisk og funktionel tankegang. Her er det en god idè at søge rådgivning hos en arkitekt, der kan hjælpe dig med at udnytte rummet bedst muligt.

Her er nogle områder, du kan få inspiration fra – og som kan hjælpe dig på rette vej med at indrette dit nye badeværelse:

Installationer

  • Skal toilettet stå på gulvet, eller skal det hænge på væggen, så det er nemt at rengøre?
  • Er der plads og behov for to håndvaske? Eller én stor?
  • Hvilken slags vandhane og brusearmatur skal købes?
  • Hvor skal afløbet fra vandhane og bruser placeres?
  • Hvordan skal udluftningen foregå på badeværelset?

Fliser

Når gulv- og vægkonstruktionen er færdiggjort, skal der lægges fliser på overfladen. I vådzonen på badeværelset skal overfladen være komplet vandtætte, så der ikke kan trænge den mindste fugt igennem. Fliserne i vådzonen skal derudover være fliser, der ikke bliver for glatte, så du risikerer at komme til skade.

Vedligeholdelse

Dit flotte nye badeværelse skal selvfølgelig rengøres og vedligeholdes. Materialerne, du vælger, har noget at sige i forhold til rengøring af badeværelset. Vælger du keramiske fliser, kan de fleste tåle almindelige rengøringsmidler, hvorimod materialer som marmor og lignende ikke kan tåle syreholdige rengøringsmidler. Glasvægge, hylder osv. er også meget moderne og flotte, men kalk sætter sig lynhurtigt, og alt glas i vådzonen skal tørres af, hver gang du har været i bad, så det holdes pænt, uden kalkpletter.

Den praktiske og funktionelle del af at designe dit nye badeværelse skal flettes ind i udseendet og stilen. Det er specielt denne kobling, arkitekter kan hjælpe dig med, da de har forstand på, hvordan man kan få funktionaliteten på badeværelset til at spille sammen med din ønskede stil og design. Her er det dog vigtigt at gøre op med dig selv, hvorfor du får lavet badeværelset om. Skal boligen sælges i den nærmeste fremtid, bør du vælge et klassisk design, der ikke går af mode. Hvis du vælger et meget farverigt eller anderledes design, vil det gå af mode en gang i fremtiden, og så vil boligen blive sværere at sælge.

Krav og regler

Der er visse krav og regler, der skal overholdes i forbindelse med at lave nyt badeværelse. Det er derfor en god ide at få byggefaglig rådgivning. Har du hyret en arkitekt til at hjælpe med indretningen af badeværelset, kan du bruge dem til vejledning i diverse krav og regler, så de overholdes. Har du ikke hyret en arkitekt, kan en bygningskonstruktør hjælpe dig.

Det er også en god idé at hyre en totalentreprenør til at koordinere de forskellige håndværkere, der skal lave deres arbejde. Der skal bl.a. bruges en murer, VVS-installatør, maler osv., og der kan nemt forekomme spild- og ventetid mellem håndværkerne, hvis de ikke er ordentligt koordineret.

Hvis du får flere håndværkere til at udføre deres arbejde uafhængigt af hinanden, er det vigtigt at hyre en byggesagkyndig til at kontrollere deres arbejde, så du er sikker på, at den enkelte håndværker har udført sit arbejde korrekt, før næste skridt påbegyndes. Det er meget vigtigt, at dette gøres, før næste håndværker påbegynder sit arbejde, eftersom de forskellige trin er afhængige af hinanden. Det vil være dyrt at skulle gå flere skridt tilbage i processen, fordi en håndværker eksempelvis ikke har vådrumssikret ordentligt.

Valg af håndværker og aftale

Vælger du ikke en totalentreprenør til at koordinere håndværkerne, og så de står med ansvaret for projektet, skal du finde håndværkere til hver del af projektet. Du skal bl.a. finde en murer, elektriker, VVS-installatør, tømrer og maler. Disse håndværkeres arbejde er afhængigt af, at den forrige håndværker på projektet har fuldført sit arbejde på korrekt vis.

Derfor er det meget vigtigt for din oplevelse af projektet samt budgettet og tidsplanen, at hver håndværker gør sit arbejde ordentligt.

Dit valg af håndværker har stor betydning for din oplevelse af hele projektet. Det er ikke et valg, man skal være for nærig med. Vælger du en håndværker, der giver en lav pris i forhold til andre tilbud, kan det måske også betyde, at resultatet eller processen bærer præg af det lave tilbud. Her kan det godt blive for billigt – ligesom mange andre byggeprojekter.

Vælger du en håndværker, der ikke leverer et resultat, du er tilfreds med, eller hvis der er decideret mangler i forhold til regler og krav til et vådrum, kan det ende med at blive dyrere, end hvis du valgte en håndværker med et dyrere tilbud, sammenlignet med den første.

Mange vælger håndværkere, familie eller venner har erfaring med, og det fungerer typisk også. Det førnævnte kan dog stadig ske. Derfor skal du være kritisk i dine samtaler med håndværkeren og den aftale, I indgår. Få det på skrift, hvis der er elementer i aftalen, du vil være sikker på, bliver overholdt.

Forsikring

Der er to typer forsikringer, du skal kende til, når du skal i gang med ombygning. Det er entrepriseforsikring, og det er håndværkernes egen forsikring. Disse to forsikringer dækker to forskellige typer skader på dit byggeprojekt, og det er vigtigt at kende til begge to, så du ikke står i en uheldig situation og ikke ved, hvordan du skal reagere.

Entrepriseforsikring

Når der opstår skader som hærværk, frost, vandskader, tyveri eller lignende, er det entrepriseforsikringen, der dækker disse. Det er dit ansvar at tegne en entrepriseforsikring, så du er dækket, hvis uheldet er ude.

Håndværkerens egen forsikring

Opstår der skader i forbindelse med det arbejde, håndværkeren har udført, er det denne persons egen forsikring, der dækker. Det vil typisk være, hvis arbejdet ikke er udført korrekt, og der opstår skader som resultat af fejl og mangler.

Når arbejdet er udført

Har du valgt enkelte, uafhængige håndværkere til at lave eller renovere dit nye badeværelse, skal arbejdet kontrolleres efter, hver person har udført deres arbejde. Har du valgt en totalentreprenør til at styre projektet, skal du kontrollere badeværelset sammen med dem. Dette møde kaldes afleveringsforretning. Her skal der aftales, hvilke fejl og mangler, der skal udbedres og hvornår.

Under afleveringsforretningen anbefales det at have en uvildig rådgiver med, så du ikke snydes. En erfaren uvildig rådgiver ved, hvad der skal kigges efter og kan se små ting, du muligvis ikke selv vil lægge mærke til.

Er du ude for en uheldig oplevelse, hvor dit nye badeværelse ikke lever op til de forventninger, I har aftalt, har du mulighed for at klage. Dette gøres dog kun, hvis det er pga. situationer, hvor der eksempelvis har været fejl i leverancer, ødelagte materialer, for lav udførelses- eller materialekvalitet eller for høje regninger og fakturaer. Disse situationer løses bedst, hvis du kan få en ordentlig dialog med håndværkeren, men mislykkes dette, kan du som forbruger lave en formel klage til eksempelvis Byggeriets Ankenævn.

10. oktober 2022

Regler for indskud og investering af børneopsparing

Klik her og læs mere